Kratka povijest dreadlocksa
Dreadlocksi su duga kosa prirodno ili umjetno zapetljana u više različito debelih, međusobno odvojenih pramenova.
Ljudi nose dreadlockse tisućama godina. Tijelo kralja Tut-a ima ih nakon svih ovih godina. Indijski Sarus još uvijek ih nosi. Cezar je jednom imao komentar da drevni kelti imaju "kosu kao zmije".
Osamdesetih je značajan broj nerastafarijanskih orijentiranih crnaca počeo nositi dreads kao modni stil, a u ranim devedesetim počinju ih nositi i trendovski svjesni bijelci.
Oni koji ne mogu odgojiti dugu kosu mogu platiti stilistima da im umetnu već gotove dreadlockse od prave ili sintetičke kose. Pseudo – dreads omogučavaju glazbenicima, sportašima i modelima egzotičan izgled bez boli i neugodnosti koje izaziva npr. Body – piercing (probadanje tijela).
Izgled rastafarijanaca obilježen je veoma upečatljivom, i u većini slučajeva identifikacijskom karakteristikom – nošenjem dugačkih isprepletenih kovrđi, koje oni zovu dreadlocks.
Ime dreadlocks su usvojili da bi se narugali averziji koju su nevjernici ispoljavali u odnosu na njihov izgled. Naime dread = strah, strašno, užasno, a locks = uvojci, pramenovi, lokne, pa bi se na hrvatskom zvali "strašni uvojci".
Termin je internacionalizirao Bob Marley 1975. godine pjesmom "Natty dread" (u ovom slučaju natty = uredni i čisti, to je britanska riječ koju su jamajčani posvojili u svoj jezik patois (patwa).
Nošenje "dreadlokni" bilo je inspirirano, s jedne strane, slikama ratnika "Mau Mau" pokreta Joma Kenyatte, i s druge strane biblijskom pričom o Samsonu, preko koje su se Raste indentificirali s Afrikom i "drevnim životom".
Dugačke "dreadlokne" bile su i bitan momenat odvajanja od "afro" i "soul" frizura, kakve su bile popularne među mladima srednje klase na Jamajci.
Identifikacija s lavom (koja je potpuna, spiritualna i povezana sa biblijskom simbolikom), promijenila je neke obrasce ponašanja naslijeđene dugogodišnjim ropstvom.
Duga kosa je rastafarijancima jedan od simbola prirodnosti pa oni smatraju da je rezanje i borba protiv duge kose ujedno i borba protiv prirode, protiv samog čovjeka. Kao i kod indijskih Yogija, kosa prenosi kozmičku energiju, ona omogućuje harmoničan odnos s okolinom.
Kosa kakvu su nosili stari etiopski svećenici predstavlja rastafarijancima identifikaciju s kraljevskom lavljom grivom, a sa njom povezuju i pravednost, pravičan način života kao "nasljeđe drevnih dana".
Svaki Rasta, hodajući uspravno kao ponosni lav ulicama jamajkanskih gradova, djelovao je šokantno i provokativno onom mentalitetu koji je navikao na poniznost, pokoravanje i mirenje s postojećim.
U Owensovoj monografskoj studiji, koja obiluje opsežnim intervjuima s jamajkanskim Rastama, nalazimo na izjavu o nošenju "dreadlokni". "Ošišan čovjek je kao osušeno drvo, drvo na kome nema lišća".
Ljudi nose dreadlockse tisućama godina. Tijelo kralja Tut-a ima ih nakon svih ovih godina. Indijski Sarus još uvijek ih nosi. Cezar je jednom imao komentar da drevni kelti imaju "kosu kao zmije".
Osamdesetih je značajan broj nerastafarijanskih orijentiranih crnaca počeo nositi dreads kao modni stil, a u ranim devedesetim počinju ih nositi i trendovski svjesni bijelci.
Oni koji ne mogu odgojiti dugu kosu mogu platiti stilistima da im umetnu već gotove dreadlockse od prave ili sintetičke kose. Pseudo – dreads omogučavaju glazbenicima, sportašima i modelima egzotičan izgled bez boli i neugodnosti koje izaziva npr. Body – piercing (probadanje tijela).
Izgled rastafarijanaca obilježen je veoma upečatljivom, i u većini slučajeva identifikacijskom karakteristikom – nošenjem dugačkih isprepletenih kovrđi, koje oni zovu dreadlocks.
Ime dreadlocks su usvojili da bi se narugali averziji koju su nevjernici ispoljavali u odnosu na njihov izgled. Naime dread = strah, strašno, užasno, a locks = uvojci, pramenovi, lokne, pa bi se na hrvatskom zvali "strašni uvojci".
Termin je internacionalizirao Bob Marley 1975. godine pjesmom "Natty dread" (u ovom slučaju natty = uredni i čisti, to je britanska riječ koju su jamajčani posvojili u svoj jezik patois (patwa).
Nošenje "dreadlokni" bilo je inspirirano, s jedne strane, slikama ratnika "Mau Mau" pokreta Joma Kenyatte, i s druge strane biblijskom pričom o Samsonu, preko koje su se Raste indentificirali s Afrikom i "drevnim životom".
Dugačke "dreadlokne" bile su i bitan momenat odvajanja od "afro" i "soul" frizura, kakve su bile popularne među mladima srednje klase na Jamajci.
Identifikacija s lavom (koja je potpuna, spiritualna i povezana sa biblijskom simbolikom), promijenila je neke obrasce ponašanja naslijeđene dugogodišnjim ropstvom.
Duga kosa je rastafarijancima jedan od simbola prirodnosti pa oni smatraju da je rezanje i borba protiv duge kose ujedno i borba protiv prirode, protiv samog čovjeka. Kao i kod indijskih Yogija, kosa prenosi kozmičku energiju, ona omogućuje harmoničan odnos s okolinom.
Kosa kakvu su nosili stari etiopski svećenici predstavlja rastafarijancima identifikaciju s kraljevskom lavljom grivom, a sa njom povezuju i pravednost, pravičan način života kao "nasljeđe drevnih dana".
Svaki Rasta, hodajući uspravno kao ponosni lav ulicama jamajkanskih gradova, djelovao je šokantno i provokativno onom mentalitetu koji je navikao na poniznost, pokoravanje i mirenje s postojećim.
U Owensovoj monografskoj studiji, koja obiluje opsežnim intervjuima s jamajkanskim Rastama, nalazimo na izjavu o nošenju "dreadlokni". "Ošišan čovjek je kao osušeno drvo, drvo na kome nema lišća".